Auton merkkivalot ja vikavalot

Auton merkki-, vika- tai varoitusvalo palaa.

Mitä tehdä ja mitä valot tarkoittavat?

Auton kojelaudasta löytyy monenlaista merkki- ja varoitusvaloa. Niiden syttymiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, sillä syttyessään ne voivat varoittaa vakavastakin vauriosta autossa. Mutta mitä auton merkkivalot tarkalleen tarkoittavat?

Laatu Hinauksen tiepalvelu voi auttaa vikojen kanssa jo tien päällä, antaa arvion voiko autolla jatkaa ajoa ja hinata auton tarvittaessa korjaamolle tutkimusta tai korjausta varten.

PALVELUALUE

HÄMEENLINNA, KANTA-HÄME JA PÄIJÄT-HÄME

SOITA

0400 710 394

PÄIVYSTYS

24 / 7

Suosittelemme tilaamaan tiepalvelun paikalle, jos jokin näistä varoitusvaloista palaa autosi kojelaudassa:

moottorivian varoitusvalo
öljyyn liittyvä varoitusvalo

Moottorivalo

Moottorin varoitusvalon syttyessä palamaan auto kannattaa viedä huoltopisteeseen heti tarkistettavaksi. Sen syttymisen syytä ei pysty suoralta kädeltä usein päättelemään ja sen taustalla voi olla suhteellisen harmiton tai todella vakava syy. Moottorin vikavalo voi syttyä esimerkiksi löysän bensatankin korkin, katalysaattorivian, pakokaasun kierrätysongelmien tai muun vastaavan vian vuoksi. Mikäli merkkivalo vilkkuu, taustalla voi olla vakavampi vaurio, joka kannattaa viedä ammattilaisen tarkastukseen kalliiden vaurioiden estämiseksi.

Öljyn merkkivalo

Moottoriöljyn varoitusvalo on moottorivalon ohella yksi vakavimmista auton kojelaudan ilmoituksista. Autossa saattaa olla öljyvuoto, pumpussa saattaa olla vikaa tai öljyn määrä on väärä. Kaikki nämä viat voivat aiheuttaa kalliin laskun auton omistajalle. Jos öljyä on esimerkiksi liian vähän ja täytön jälkeen vikailmoitus ei korjaannu, auto kannattaa viedä välittömästi huoltoon. Moottorin öljyt kannattaakin tarkastaa vähintään kuukauden välein. Nykypäivänä autoissa voi olla sekä punainen, että keltainen öljyvalo, joista jälkimmäisempi viittaa öljyn määrään ja ensimmäinen vakavampiin ongelmiin.

Jäähdytinnesteen merkkivalo / lämpövalo

Tämä valo syttyy silloin, kun moottori käy liian kuumana. Jos ylikuumalla autolla ajetaan liian pitkään, se voi johtaa moottorivikaan. Kuumenemisen syydä on useimmiten jäähdyttimestä haihtunut neste, jota tulisi lisätä. Hätätilassa jäähdytintä voidaan väliaikaisesti täyttää vedellä. Mikäli jäähdyttimen tyhjeneminen on toistuvaa, kyseessä on todennäköisesti vuoto. Tällöin auto tulisi huoltaa.

auton varoitusvalot

Auton vikavalojen värikoodit

Autojen vikavaloissa on yleisesti samankaltaiset väriteemat, vaikka niiden sävy voi vaihdella merkin tai mallin perusteella. Kojelaudassa näkyvät tiedot tulevat moottorinohjausyksiköstä, joka tarkkailee auton toimintoja erilaisten anturien ja mittalaitteiden kautta.

Punaiset vikavalot

Punaisen varoitusvalon palaessa vika on usein vakava. Tilanne vaatii välintöntä huomiota ja usein auto täytyy käyttää korjaamolla. Auton ajokuntoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja tarvittaessa hinauttaa auto korjaamolle.

Keltaiset ja oranssit varoitusvalot

Ilmoittavat huomiota vaativasta viasta. Korjaamolla käyminen on suositeltavaa ja ajokunto kannattaa tarkastaa.

Vihreät ja siniset merkkivalot

Vihreät ja siniset huomiovalot ilmoittavat toiminnallisuuden päällä tai pois päältä olosta. Autolla ajoa voi jatkaa.

Punaiset vikavalot

Jos punainen vikavalo syttyy kojelaudassa, siihen tulee suhtautua vakavuudella. Punaiset varoitusvalot kertovat autoon tulleen vakavan vian tai tilanteen, joka vaatii heti huomiota tai huoltoa. Näissä tilanteissa autolla ei tulisi jatkaa matkantekoa, vaan pysähtyä lähimpään turvalliseen paikkaan, huoltopisteeseen tai tilata hinaus. Ongelmaa voi olla ilmennyt esimerkiksi jarruissa tai moottorissa. Tosin mikäli auton ovia tai takaluukkua ei ole suljettu huolellisesti saattaa punainen valo kojetaulussa olla ilmoitus siitä. Eli aina ei punainenkaan valo tarkoita vakavaa korjausta vaativaa vikaa.

Polttoaineen varoitusvalo

Autot näyttävät nykypäivänä suhteellisen tarkasti, kuinka paljon pysyt ajamaan vielä jäljellä olevalla polttoainemäärällä. Merkkivalon syttymiselle ei olla määritelty mitään tiettyä standardia.

Ohjaustehostimen varoitusvalo

Ohjaustehostimen valon syttyessä järjestelmään on saattanut muodostua ongelmia, jotka vaikuttavat auton ajokykyyn. Ohjaustehostinjärjestelmät ovat olleet vakiokalustoa autoissa jo vuosikymmeniä. Sen varoitusvaloa kuvastetaan useimmin joko huutomerkin kanssa varustetulla ratilla tai ESP-kirjainyhdistelmällä (electric power steering). Tämä valo voi olla joko punainen tai keltainen ajoneuvosta riippuen.

Ikkunanpesunesteen varoitusvalo

Auton pissapojan tulisi aina olla tarpeeksi täynnä matkantekoa varten, sillä kuivat tuulilasinpyyhkijät ovat lähes hyödyttömät. Jos valo ei sammu, säiliön mitta-anturissa voi olla vikaa. Valo ei estä matkantekoa, mutta on kuitenkin hyvä selvittää, että onko vika anturissa vai onko jossain vuoto. Auton merkkivaloista pissapojan valo voi olla punainen tai keltainen ajoneuvosta riippuen.

Jarrupalojen varoitusvalo

Jarrujen valo syttyy palamaan, kun jarrulevyt alkavat olla liian käytetyssä kunnossa. Tätä varoitusvaloa ei löydy välttämättä kaikista autoista, sillä se on suhteellisen uusi ominaisuus. Aivan kuten polttoaineenkin kanssa, merkkivalo syttyy hyvissä ajoin ennen, kun auto on ajokelvoton. Jäljellä oleva ajomatka käytetyillä jarrupaloilla ilmoitetaan auton käyttöoppaassa. Kun tämä valo syttyy, auto olisi vietävä piakkoin huoltoon.

Virtalukon häiriövalo

Virtalukon merkkivalo syttyy, kun joko auton avaimessa tai käynnistysjärjestelmässä on vikaa. Auto olisi tämän valon syttyessä vietävä oitis tarkastettavaksi huoltopisteeseen.

Ilmajousituksen merkkivalo

Ilmajousituksen valo viittaa siinä käytettävien pussien vuotoon tai epätasapainoon. Jokaisella renkaalla on oma pussi, jotka säätelevät ajokorkeutta vaihtelevapintaisessa maastossa. Ilmanpaineiden epätasapaino saattaa johtua esimerkiksi viasta paineilmakompressorissa. Ongelma ei välttämättä vaadi akuuttia huoltoa, mutta ilmajousituksen epätasapaino voi vaikuttaa negatiivisesti auton ajo-ominaisuuksiin.

Katalysaattorin vikavalo

Katalysaattorit puhdistavat auton haitallisia pakokaasuja. Jos sen varoitusvalo syttyy, katalysaattori saattaa olla ylikuumentunut tai toimia muuten vajavaisesti. Osalle ei ole enää välttämättä kojelaudassa omaa erillistä valoa, vaan uudemmissa autoissa se on voitu asettaa moottorin varoitusvalon alle. Huolto ei ole välttämättä kiireellistä, jos ajettavuudessa ei ilmene ongelmia. Tosin riski on olemassa, että pidemmällä aikavälillä vika pahenee ja aiheuttaa kalliin laskun.

Akun varoitusvalo

Akun valo varoittaa ongelmasta joko auton latausjärjestelmässä tai itse akussa. Tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita erityisesti pimeällä ajaessa, sillä viallinen akku voi vaikuttaa esimerkiksi ajovalojen toimivuuteen. Viat voivat olla helposti ratkaistavia (akkujen lataus) tai vaatia ammattilaisen asiantuntemusta. Jos ajoneuvojen huolto ei ole itselle tuttua hommaa, toimenpiteet kannattaa jättää mekaanikolle. Väärin suoritettu latauskin voi aiheuttaa muita sähkövikoja autossa.

Jarrujen vikavalo

Jarrujen vikavalon syttymisen yleisin syy on käsijarrun unohtuminen päälle. Kun jarrutusjärjestelmän kanssa tulee isompia ongelmia vastaan, jarrupoljin ei tunnu enää normaalilta (tahmean oloinen, ei anna vastusta jne.). Vika saattaa olla seisontajarrussa, jarrupaloissa, jarruvaloissa tai jarrunesteen määrässä. Tällaisen tilanteen koittaessa auto tulisi pysäyttää välittömästi ja pyytää tiepalvelua, sillä viallisilla jarruilla ajaminen on huomattava liikenneriski. ABS-järjestelmällä varustetut ajoneuvot sisältävät usein kaksi valoa: toinen ABS:lle ja toinen mekaaniselle järjestelmälle.

ABS-jarrujen vikavalo

ABS (Anti-Lock Breaking System) on jarrutusjärjestelmä, joka tarkkailee renkaiden pyörimisvauhtia ja jarrupolkimen asentoa liukkaissa tilanteissa. Se pyrkii estämään pyörien lukkiutumisen ja parantamaan hallittavuutta jarrutuksen aikana. Jos järjestelmän valo palaa, se tarkoittaa yleensä, että se on kytkeytynyt pois päältä ja vaatii huoltoa. ABS-järjestelmän toimiminen on pakollista ajoneuvoissa, joihin se on asennettu, eikä ajoneuvo ole toimintakunnottomassa tilassa edes katsastuskelpoinen. Hinaus on suositeltavaa, koska pois päältä kytketty ABS-järjestelmä voi olla liikenteessä vaarallisempi, kuin auto, jossa sellaista ei ole ollenkaan.

Takaluukun, konepellin ja ovien varoitusvalot

Autoissa on lähes poikkeuksetta kaksivaiheiset lukot, jotka eivät aukea, vaikka ovet ja luukut eivät olisikaan täysin kiinni. Ei vaikuta välttämättä ajamiseen, mutta kannattaa kuitenkin sulkea ovet, konepelti ja takaluukku kunnolla kaiken varalta. Keskuslukituskaan ei välttämättä toimi, jos jokin ovista ei ole kunnolla kiinni.

Avaimen paristojen varoitusvalo

Auton avaimen pariston lataus on hiipumassa, joka voi vaikuttaa keskuslukituksen kaukosäätimen toimivuuteen. Ei vaikuta auton ajettavuuteen, mutta uudemmissa autoissa autoa ei välttämättä saa enää sammutuksen jälkeen käyntiin matalalla varauksella.

Vetokoukun varoitusvalo

Vaihtelevan näköinen merkkivalo, joka ilmoittaa, jos peräkärry ei ole kunnolla kytketty vaikkapa sähköliitännän osalta. Jos trailerin liitännöissä on vikaa, siinä olevat ajovalot eivät myöskään välttämättä toimi, joka on riski liikenteessä. Vian ilmaannuttua ajoneuvo tulee pysäyttää heti ja tarkastaa liitäntä sekä vetokoukun kiinnitys. Jos valo pysyy päällä muun ollessa kunnossa, kyseessä voi olla auton tietokonejärjestelmän sähkövika.

Etäisyysvaroitus

Varoittaa tiellä olevista esteistä. Saattaa laueta antureiden havaitsemista roskistakin, joten ei kannata huolehtia liikaa. Tiellä ei kuitenkaan kannata ajaa autopilotilla ja tuudittautua turvalliseen ajoon vain, koska ajoetäisyyden merkkivalo ei pala.

Kaistavaroitus

Kaistavaroitus kuuluu samaan kategoriaan, kuin etäisyydenvaroitin. Se tarkkailee, jos auto alkaa luisua pois kaistalta ilman vilkkua.

Turvatyynyn vikavalo

Turvatyynyn valo ilmoittaa, että sen järjestelmässä on vikaa, joka saattaa vaikuttaa esimerkiksi sen laukeamiseen kolaritilanteissa. Vaikka se ei estä autolla ajamista, se on kuitenkin huomattava riski ja vaatii huoltoa välittömästi. Viallinen tyyny voi olla myös matkustajan puolella, ei välttämättä kuljettajan, jolloin ikoni saattaa olla keltainen. Autossa olevien turvallisuutta ei tule vaarantaa.

Keltaiset ja oranssit varoitusvalot

Ajoneuvosta riippuen keltaiset tai oranssit merkkivalot ilmoittavat siitä, että autossa on huomiota vaativaa vikaa, mutta se ei ole välttämättä akuuttia. Vian syyhyn tulisi kuitenkin aina puuttua, eikä jättää merkkivaloa palamaan pitkäksi aikaa. Nämä värit ilmoittavat usein esimerkiksi jonkin auton käyttämän resurssin vähyydestä; polttoaine, lasinpesuneste, renkaiden ilmanpaine jne. Kun ajoneuvon käyttämät nesteet ja muut resurssit ovat mahdollisimman optimaalisella tasolla, auto kestää käytössä huomattavasti pidempään.

Luistoneston vikavalo

Ilmoittaa, kun renkaiden pito on heikko ja menettämäisillään tien kosketuspinnan. Luistonestojärjestelmä siirtää voimaa lipsuvasta renkaasta pitäviin renkaisiin. Jos valo palaa jatkuvasti, järjestelmä saattaa olla viallinen tai kokonaan pois päältä. Jos laitat järjestelmän päälle ja valo palaa jatkuvasti, on vika huollettava ammattilaisen toimesta. Ajaminen huonolla kelillä viallisen järjestelmän kanssa heikentää ajoturvallisuutta.

Takaikkunan ja tuulilasin lämmittimen valot

Viittaa ikkunoiden huurteenpoistojärjestelmän aktiivisuuteen. Muista aina pitää huoli hyvästä näkyvyydestä ennen liikenteeseen siirtymistä.

Vedenerottimen merkkivalo (diesel)

Koskee vain dieselautoja. Dieselmoottorit erittelevät polttoaineesta löytyvää vettä estääkseen sen pääsyn moottoriin. Vedenerotin pitää tyhjentää aina väliajoin, johon merkkivalo viittaa. Ei hätätapaus.

Sadesensorin merkkivalo

Viittaa lasien sadesensorijärjestelmän ja tuulilasin pyyhkijöiden automaattiasetusten aktiivisuuteen.

Takaspoilerin merkkivalo

Spoileri tuottaa tiessä pitävää vastavoimaa ajoneuvon nopeuden kasvaessa. Ovat nykypäivänä automaattisia tai napinpainalluksella aktivoitavia. Vikavalo voi vihjata esimerkiksi sähköliittimen tai sulakkeen viasta. Vika kannattaa tarkistuttaa.

Avoauton kattovalo

Toimii samalla tavalla, kuin spoilerin valo, eli esittää päällä olevan aktiivisuuden sekä mahdollisen vian järjestelmässä. Vikatapaukset kannattaa tarkistuttaa huoltopisteessä.

Mukautuvat ajovalot ja ajovalojen manuaalinen säätö

Ajovalojen ominaisuuksia, jolla voidaan säätää tai automaattisesti mukauttaa ajovalojen kirkkautta. Mukautuvien ajovalojen merkkivalon palaminen ei ole akuutti ongelma niin kauan, kun manuaaliset kontrollit toimivat.

Huoltomuistutus

Muistuttaa ajoneuvon perushuollon tarpeesta tasaisin kilometriväliajoin. Ei vaikuta auton ajettavuuteen, mutta tasaiset huoltovälit pidentävät auton elinikää.

Hiukkassuodattimen varoitusvalo (diesel)

Hiukkassuodatin löytyy dieselmoottoreista ja sen tehtävänä on eritellä nokihiukkaset pois pakokaasusta. Valo voi ilmoittaa esimerkiksi siitä, että suodatin on mennyt ajan myötä tukkoon, joka saattaa vaikuttaa moottorin suorituskykyyn. Kertynyt noki voidaan polttaa suodattimesta korkeassa nopeudessa esimerkiksi moottoritiellä, jonka pitäisi sammuttaa valo. Jos ongelma ei ratkea, vika kannattaa tarkistuttaa mekaanikolla.

Alamäkiavustin

Estää ajoneuvoa ylittämästä alamäessä tiettyä nopeutta. Nopeuden kasvaessa liian suureksi, järjestelmä toimii yleensä ABS-järjestelmän kanssa hidastaakseen nopeutta. Valon pitäisi aktivoitua ainoastaan alamäkiajossa.

Jarruvalojen vikavalo

Syttyy, jos jarruvaloissa on jotain vikaa (esim. palanut polttimo).

Polttimon häiriövalo

Syttyy jarruvalojen vikavalon tapaan, mikäli muihin auton ulkovalojen toimivuuteen liittyy ongelma.

Kytkimen ja jarrupolkimen merkkivalo

Paina kytkintä -merkkivalo on keltainen ja paina jarrua -merkkivalo on vihreä. Muistuttavat kuljettajaa, että polkimia tulee painaa ennen auton käynnistystä tai pysäköintitilassa. Kytkimen merkkivalo on yleensä manuaalivaihteisessa autossa ja jarrupolkimen valo automaattivaihteistoissa. Kummankaan valon ei pitäisi palaa ajossa

Avain puuttuu

Muistuttaa, että avainta ei olla havaittu. Väriltään valo on joko keltainen / oranssi tai punainen

Lumiajon merkkivalo

Kertoo, jos ajoneuvon lumiajotila on aktiivinen. Vilkkuessaan viittaa järjestelmän vikaan tai virheeseen.

Sumuvalojen merkkivalot

Viittaa sumuvalojen aktiivisuuteen. Etusumuvalot ilmoitetaan kojelaudassa yleensä keltaisena / vihreänä ja takana oranssina / punaisena.

Hehkutuksen merkkivalo (diesel)

Syttyy dieselmoottorin lämmetessä. Jos valo vilkkuu, järjestelmässä on havaittu häiriö tai vika.

Liukkaan kelin merkkivalo

Varoittaa mahdollisesta jäästä kylmässä lämpötilassa. Palaa usein Suomen talvessa. Useimmiten keltainen, mutta voi ajoneuvosta riippuen muuttua punaiseksi kelin mennessä pakkaselle.

Vihreät ja siniset merkkivalot

Auton kojelaudan vihreät tai siniset merkkivalot ovat useimmiten On / Off -ilmoitusvaloja, jotka kertovat auton eri ominaisuuksien toiminnasta. Niillä ilmoitetaan esimerkiksi, jos auton pitkät, seisonta- tai sumuvalot ovat päällä. Näiden merkkivalojen päällä oloon on kuitenkin hyvä kiinnittää aina huomiota, ettei esim. jokin edellä mainituista valoista ole päällä turhaan.

Suuntavilkut

Kaikille tutut vihreät nuolet, jotka aktivoidaan kääntymisen ilmaisemiseksi.

Vakionopeudensäätimen merkkivalo

Syttyy järjestelmän lukittautuessa tietyn nopeuden ylläpitoon. Valo on vihreä, kun nopeus on lukittu ja säätimen käynnistyessä keltainen.

Ohjauslukon merkkivalo

Vihreä ikoni, joka ilmaisee, että ratti on lukittu asentoonsa.

Lähi-, kauko-, parkkivalot

Ilmaisevat ajovalojen aktiivisuutta. Lähi- ja parkkivalojen ikoni on vihreä, kaukovaloilla sininen.

PALVELUALUE

HÄMEENLINNA, KANTA-HÄME JA PÄIJÄT-HÄME

SOITA

0400 710 394

PÄIVYSTYS

24 / 7

Laatu Hinaus on vastuullinen suomalainen valinta!

PALVELUALUE

HÄMEENLINNA, KANTA-HÄME JA PÄIJÄT-HÄME

SOITA

0400 710 394

PÄIVYSTYS

24 / 7

PALVELUALUE

HÄMEENLINNA, KANTA-HÄME JA PÄIJÄT-HÄME

SOITA

0400 710 394

PÄIVYSTYS

24 / 7